2011-08-29
 20:25:32

DÖD !

OHH  ! ! ! Idag är jag död . . Känner mig extremt sjuk :/ , min hals och huvud tar död på mig , och det gör även min träningsvärk efter dansen vid strippstången i Lördags och ridningen igår !
Men innan när vi skulle äta middag idag så kunde inte jag äta :'( , min hals är helt jävla svullen och röd ! Det känns som körtelfeber , men liksom det har jag redan haft , och det ska man bara kunna ha en gång ! & jag säger det , får jag det igen tar jag livet av mig . .  För jag kunde inte äta , svälja mitt saliv och jag grät när jag drack . . Jag gick ner 5 - 7 kilo under den tiden & jag som redan väger mkt för lite såg helt jävla sjuk ut :/ . Jag var sjuk i ca 6 veckor . Jag låg bara i sängen  . . Fy fan jag var helt död . & när jag åkte bli med Emir ( han som från början smittade mig ), då när jag var som sjukast , så grät jag om han råkade köra i en håla eller så , för min mjälte var helt svullen och öm .



Bara för jag har extremt tråkigt så lägger jag upp lite info om Körtelfeber ^^

Körtelfeber , eller kyssjuka som det kallas är en sjukdom som orsakas av viruset . Och drabbar människor.
Körtelfeber smittar sexuellt, samt via saliv och blodtransfusioner. Inkubationstiden är 4–7 veckor.
Sjukdomen varar i ungefär tre veckor och trötthet är vanligt i flera månader efter detta.

Sjukdomen drabbar oftast ungdomar i åldern 10–25 år men långt ifrån alla infekterade utvecklar
de karaktäristiska symptomen. Efter infektion utvecklas en immunitet som gör att man är skyddad
från ytterligare insjuknande. Eftersom det orsakande viruset är ett herpesvirus finns information
som tyder på att det finns kvar latent i kroppen och sjukdomen åter kan bryta ut om personen fått
nedsatt immunförsvar. Feber och förkyldningar är vanligt efter sjukdomens gång.

 
Symptom

Hög feber.
Väldigt ont i halsen, svårighet att svälja.
Huvudvärk
Svullna ögonlock
Dålig andedräkt
Hosta
Höga levervärden
Alla körtlar svullnar. Oftast armhålan, ljumsken, halsen.
Vit-grå beläggning på halsmandlarna.
Ont i magen för att mjälten har svullnat.
Extrem Trötthet
 
Smittovägar

Körtelfeber smittar
genom framförallt saliv. På grund av dess tendens att smitta via kyssar kallas sjukdomen på
engelska bland annat kissing disease. Viruset kan även smitta via kontaktsmitta vid otillräcklig handhygien.

Behandling
 
Körtelfeber orsakas av ett virus och är därför inte möjlig att behandla med
antibiotika. Istället brukar symptomen behandlas, t ex med hjälp av febernedsättande medel, för att
underlätta sjukdomstiden. Receptfria läkemedel mot många obehag finns att tillgå och det rekommenderas
att dricka mer än vanligt när man har feber. Antiinflammatoriska läkarmedel har också en visad effekt mot
halsont med körtelfeber, de finns receptfria och receptbelagda läkarmedel av denna typ och kan lindra besvären
i halsen vilket medför enklare förtäring av båda mat och dryck.





Men iaf , nu till det härliga ! Idag prövade ju vi studentmössor och studentkläder ! Så jag beställde såklart studentmössa ( världens finaste ) Sen studentmjukis byxor / tröja , visselpipa & tuta ! Så jävla härlig känsla , för nu närmar det sig SAKTA ! :/



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: